|
"Dreigement met sancties door privacy-commissie schandelijk"
Maar liefst 84 % van de KMO's blijkt niet op de hoogte van de nieuwe Europese privacy-regels waaraan ze binnen exact een jaar (25 mei 2018) moeten voldoen. Dat blijkt uit een recente UNIZO-bevraging. "We moeten dus dringend een stevige tand bijsteken om ondernemers te informeren en te sensibiliseren", aldus UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.
|
"Bij UNIZO nemen we onze verantwoordelijkheid en staan we klaar met een heel informatiepakket, bestaande uit een snelwijzer, een praktische checklist, een informatievideo, een online zelfscan... en vanaf dit najaar een reeks infosessies. Allemaal terug te vinden op www.unizo.be/privacy. Maar ook de privacy-commissie zélf gaat zich van haar beste kant moeten laten zien. Beginnen zwaaien met sancties voor het niet naleven van regels die nog niet in voege en zeker nog niet gekend zijn is ongehoord en onaanvaardbaar."
UNIZO maant de privacy-commissie aan om de juiste volgorde te hanteren bij het motiveren van ondernemers om zich in regel te stellen. "Dus eerst grondig adviseren en begeleiden, en pas in laatste instantie sanctioneren", waarschuwt Karel Van Eetvelt. Hij doelt daarmee op de harde taal waarmee de commissie zich zopas in het nieuws werkte. "De roep om zich tot de tanden toe te kunnen 'bewapenen' in de 'strijd tegen overtredingen door ondernemers' is bij onze bedrijven helemaal in het verkeerde keelgat geschoten. Binnenvallen bij bedrijven en zonder enig overleg alle computersystemen uitpluizen; alles in beslag nemen wat ze denkt in beslag te moeten nemen... En vooral: boetes, boetes, boetes. Waar is de controleur als adviseur, zoals de huidige regeringen die destijds beloofden?"
"Dit is nog maar eens een kaakslag voor alle hard werkende ondernemers die dit land welvarend hebben gemaakt en houden", aldus nog Karel Van Eetvelt, "Een staaltje van oude politieke cultuur en door misprijzen ingegeven intimidatie. En dat terwijl de commissie nog niet eens haar eigen huiswerk heeft gemaakt: ervoor zorgen dat de ondernemers die ze straks gaan controleren vooraf wéten hoe ze zich in regel kunnen stellen. Ondernemers actief hélpen bij het op punt stellen van hun privacy-beleid. Dat moet nu de prioriteit zijn."
"Ondernemers zijn tenslotte geen 'vijand' van de privacy", benadrukt Karel Van Eetvelt, "Integendeel. Ook de privacy van bedrijven zélf staat in de gedigitaliseerde economie alsmaar meer onder druk, net zoals die van iedereen. Een gedegen privacywetgeving is dan ook belangrijk. Onze bedrijven willen en zullen zich in regel stellen, maar de inspanningen die ze daarvoor moeten leveren, zijn groot en kosten tijd. In sommige gevallen ook een hoop geld. UNIZO staat klaar om hen maximaal helpen. Maar we kunnen dit niet alleen."
|
|