Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 18 okt 2017 05:03 

Meer zware vrachtvoertuigen op de Nederlandse wegen


Op de Nederlandse wegen rijden steeds meer zware vrachtvoertuigen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwamen er afgelopen jaar opnieuw meer zogeheten trekkers, trucks met opleggers, bij. Het aantal ‘normale’ vrachtauto’s nam wel iets af.

Sinds 2011 zijn er al meer trekkers dan vrachtauto’s. Begin dit jaar telde het Nederlandse voertuigenpark 74.000 trekkers en 62.000 vrachtauto’s. Bij elkaar waren dus ruim 136.000 zware voertuigen, aldus het CBS. Dat komt neer op een stijging van 1,3 procent in vergelijking met begin 2016.

De toename komt geheel op het conto van de trekkers, waarvan er bijna 2000 bijkwamen. Het aantal vrachtauto’s daalde juist met een kleine driehonderd voertuigen.

Trekkers zijn erg efficiënt in gebruik. Een chauffeur hoeft niet te wachten tijdens het lossen maar kan in principe meteen weer de weg op met een andere oplegger achter de trekker.

Opleggers worden voornamelijk gevuld met stukgoederen, voertuigen en machines. Bijna een kwart van dit vervoer bestaat uit het bezorgen van voedingsproducten, bijvoorbeeld levensmiddelen van distributiecentra naar winkelketens. Vrachtauto’s worden vaker ingezet voor het transport van zand, grind, cement en bouwmaterialen.

Het statistiekbureau houdt ook bij hoeveel opleggers er zijn die door de trekkers kunnen worden getrokken. Dat aantal is de laatste tijd harder opgelopen dan het aantal trekkers. Er kwamen er vorig jaar 6000 bij, waarmee het totaal op 149.000 kwam. Daarmee waren er tweemaal zoveel opleggers als trekkers.

Verder blijkt dat vrachtritten door de bank genomen steeds vaker met schonere motoren gereden worden. Van elke honderd ritten die Nederlandse vrachtwagens in de eerste helft van dit jaar maakten, waren er 38 die werden gereden door wagens met de nieuwere Euro 6-motoren. Een jaar eerder was dit nog slechts een kwart, aldus het CBS.



  Nieuwsflash
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer
 
 
Na de natte winter: eerst de spade, dan de bewerking! Lees meer
 
 
Kunstmest uitsparen Lees meer
 
 
ILVO bouwt hoogtechnologische Feed Pilot Lees meer
 
 
Drones en AI in de strijd tegen aardappelziekteLees meer
 
 
Optimalisatie spuittechniek: tips voor duurzamer gebruik Lees meer
 
 
Plantgoedsubsidie? Dien je facturen vóór 30 april inLees meer