Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 05 dec 2017 11:55 

Harde Brexit zou catastrofe zijn voor Belgische vleessector


FEBEV onderschrijft het standpunt en de conclusies vanuit de Europese Vleesfederatie UECBV die de impact van een ‘harde Brexit’ op de Europese en Belgische vleessector catastrofaal noemt.

De UECBV publiceerde een rapport waarin de impact van een harde scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU op de vleessector berekend wordt. De voornaamste conclusies van deze simulatie, die beschouwd kan worden als een worst case scenario, zijn:
• De hoge invoertarieven zouden ervoor zorgen dat de Europese export van rundvlees met 84%, van varkensvlees met 48% en van schapenvlees met 76% zou dalen.
• De zelfvoorzieningsgraad  in de EU zou stijgen, waardoor de prijzen van rundvlees en van varkensvlees respectievelijk met gemiddeld 8 en 7 procent zullen dalen.
• De Europese productiewaarde zou voor rundvlees met 2,4 miljard euro afnemen rundvlees en met 2,3 miljard euro voor varkensvlees.
• 32.000 jobs zouden verloren gaan.

Een harde Brexit zou volgens dit rapport veel harder aankomen dan het Russische embargo.
In 2016 exporteerde België 2.558 ton rundvlees en 33.433 ton varkensvlees naar het Verenigd Koninkrijk. Hiermee is België voor rundvlees de zevende en voor varkensvlees de vierde grote exporteur. Daarnaast importeert België 13.542 ton varkensvlees en 4.830 ton rundvlees uit het Verenigd Koninkrijk. (2016, Eurostat, VLAM).

De catastrofale conclusies uit dit rapport zouden op basis van deze exportgegevens dan ook in grote mate gelden voor de Belgische vleessector. Daarom sluit FEBEV zich volledig aan bij de conclusies en oproep van de UECBV om:
• een lange overgangsperiode in te stellen om bedrijven de kans te geven zich aan de nieuwe afspraken aan te passen;
• nieuwe handelsakkoorden uit te werken;
• in het Verenigd Koninkrijk en in de EU een gelijklopende wetgeving in te stellen;
• mechanismen om de markt te ondersteunen te implementeren.



  Nieuwsflash
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer