Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 07 nov 2018 16:17 

UNIZO: Een zwaar beroep voor de helft van de werkende bevolking?


De sociale partners zijn er niet in geslaagd in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een akkoord te bereiken over de zware beroepen: de standpunten liggen te ver uit mekaar. De basisfilosofie van werkgeversorganisaties UNIZO, VBO, BB en UCM is gekend: om de pensioenen in de toekomst te kunnen blijven betalen, moeten we eerst algemene hervormingen uitwerken. Pas nadien kunnen we spreken over een beperkt aantal uitzonderingen.

 

Lijst van criteria

Ondanks dit principiële uitgangspunt hebben de werkgeversorganisaties – op vraag van de regering – constructief met de vakbonden gesproken over een lijst met criteria voor zwaar werk. Tijdens deze besprekingen inspireerden de werkgeversorganisaties zich op de principes waarover de regering en de sociale partners het eerder eens werden in het Nationaal Pensioencomité (NPC), namelijk een beperkt en uitzonderlijk systeem voor zware beroepen dat betrekking heeft op een welomschreven groep van werknemers voor wie de criteria van zwaar werk objectief zo sterk doorwegen in hun loopbaan, dat een uitzondering in hun pensioenstelsel kan worden verantwoord.

Verschil in visie

Door de zeer hoge verwachtingen die de ontwerplijst in de publieke sector had gewekt, bevonden de sociale partners zich echter in een bijzonder moeilijke situatie. Tegelijk groeide bij de werkgevers de vrees voor het ontstaan van een uitgebreid en complex systeem.

De criteria die de vakbonden voorstelden, dekten immers een grote meerderheid van de arbeiders in plaats van enkel de uitzonderlijke situaties. Dit vaak zonder rekening te houden met de preventieve en beschermingsmaatregelen die van toepassing zijn en die de risico’s voor de werknemer zeer sterk beperken. Het eindresultaat dreigde dus een brede lijst met criteria te worden, waarbij de link met zwaar werk zwak was en daardoor ook niet meer kon worden verantwoord waarom sommige criteria wél en andere niet werden meegenomen. Het risico op geschillen wegens discriminatie werd dus te groot. Dit was ook een bezorgdheid van de Raad van State.

Bovendien vereisten verschillende criteria een precieze en individuele evaluatie van de concrete arbeidsomstandigheden (manueel hanteren van lasten, trillingen, lawaai, monotone arbeid ...). Dat is een zeer tijdrovende en moeilijke taak die voor elke werknemer regelmatig en individueel moet gebeuren. De middelen die aan deze registratie zouden worden besteed, kunnen volgens de werkgeversorganisaties veel beter naar preventie gaan.

Beter geen akkoord dan een slecht akkoord

Na drie jaar gesprekken en onderhandelingen komt hiermee een einde aan de pogingen van de sociale partners om – ondanks verschillende bedenkingen - invulling te geven aan het systeem van zware beroepen. Het verschil in visie is al die tijd groot geweest en bleek uiteindelijk niet overbrugbaar. De bal ligt nu opnieuw in het kamp van de politiek.

Het idee van een stelsel inzake zware beroepen klinkt op het eerste gezicht goed, maar niemand is er tot nu toe in geslaagd om hier op een ernstige manier invulling aan te geven. UNIZO, VBO, BB en UCM: “Een té uitgebreide regeling rond zware beroepen zal de taak van de werkgevers bemoeilijken en de impact van de verlenging van de loopbanen verminderen. De houdbaarheid van het pensioensysteem zal niet langer gegarandeerd zijn. Daar zit niemand op te wachten, en al zeker niet de generatie die morgen onze arbeidsmarkt zal betreden. Bovendien moet het systeem billijk zijn voor alle werkenden: zelfstandigen, ambtenaren en werknemers. Dit lukt niet binnen het systeem dat door de minister van Pensioenen wordt voorgesteld.”



  Nieuwsflash
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer