Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 11 jun 2017 13:59 

Limburgse horecazaken ontmoeten lokale producenten/landbouwers


Elk restaurant wil smaakvolle en verse producten op de kaart zetten. Een gouden tip: zoek het niet te ver! Horeca Vorming, Puur Limburg en de provincie Limburg willen de horeca stimuleren om bewust te kiezen voor lokale producten.

Op 15 mei brachten we werknemers en werkgevers uit de horeca in contact met gedreven Limburgse land- en tuinbouwers die eerlijke, originele en streekgebonden topproducten brengen, zonder dat hier mijlenver transport voor nodig is. Onder een stralende zon trokken we naar de biologische groententuinen & serres en zelfoogsttuin van De Wroeter, kaasmakerij Karditsel en geitenboerderij ’t Goerenhof, distillerie 't Stookkot, beenhouwerij Martenshoeve, wijndomein Hoenshof en brouwerij Jessenhofke.
 
De korte keten

Producten aankopen via de zogenaamde ‘korte keten’ betekent kiezen voor kwaliteitsvolle producten met een duidelijke herkomst aan een eerlijke prijs. De producten zijn niet alleen kraakvers, maar ook uniek en origineel. Kiezen voor korte keten is kiezen voor seizoensgebonden en duurzame producten.  Ook Jong Keukengeweld-topchef Laurens Snykers maakte deel uit van het gezelschap. Hij brengt in zijn restaurant Zoethout een creatieve, pure en streekgebonden keuken. Productkwaliteit staat voor hem centraal. "Die kwaliteit vinden we terug bij de lokale producenten waarmee we de liefde voor de producten delen.  De persoonlijke aanpak is een grote troef en bovendien zijn ze de perfecte gids voor de seizoenen.”

Voor deze culinaire passie-workshop werkten we samen met Puur Limburg. Dit is een sterk uitgebouwd logistiek en communicatieplatform voor kwaliteitsvolle, seizoensgebonden, ambachtelijke producten van Limburgse bodem. De doelstellingen van de coöperatie zijn het ondersteunen van innovatief ondernemerschap en het ontwikkelen en versterken van intelligente distributievormen voor landbouw- en streekproducten. Vanuit Puur Limburg wordt er dit jaar extra sterk ingezet op het ondersteunen van de Limburgse horeca. Ook voor de Limburgse land- en tuinbouwer is deze vernieuwde interesse in lokale producten vanuit de horeca een positieve tendens.

“Hoeve- en streekproducten zitten duidelijk in de lift. Hun smaak, echtheid en versheid maken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor een product van eigen bodem. Onze Limburgse hoeve- en streekproducten zijn als het ware het smakelijke visitekaartje van onze regio. Ze geven onze streek een typische identiteit en zijn een weerspiegeling van de veelzijdigheid van onze Limburgse land- en tuinbouwsector,” besluit Inge Moors, gedeputeerde voor landbouw.

De deelnemers waren onder de indruk van hun uitstap. Ze hebben niet alleen unieke topproducten leren kennen, maar hingen ook echt aan de lippen van de producenten.

Bron: fanvanhoreca



  Nieuwsflash
 
Geen enkele reden om de sociale bijdragen voor de zelfstandigen te verhogenLees meer
 
 
Bestrijden van voedselverspilling Lees meer
 
 
Werking van het team van gemachtigde faunabeheerders Lees meer
 
 
Gebruik van de pesticide glyfosaat Lees meer
 
 
PAS-referentie 2030 Lees meer
 
 
Restaurant Léa Linster en Maison Colette bekroond met twee Sterren in de MICHELIN Gids België en LuxLees meer
 
 
Waterbeleid Vlaanderen: droogte, overtromingsgevoelige gebieden, Lees meer
 
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer