Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 05 apr 2019 17:22 

Publiekscampagne ‘Schoon Boeren’ officieel van start in Noord-West-Vlaanderen


Inagro en de Provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne met de klinkende naam Schoon Boeren. Daarmee willen ze een gezicht geven aan de familiale land- en tuinbouwer die veel grote en kleine inspanningen doet voor een duurzame bedrijfsvoering. Het authentieke verhaal van zes sociaal geëngageerde land- en tuinbouwbedrijven in de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist werkt inspirerend, niet alleen voor de consumenten, maar ook voor collega-land- en tuinbouwers.

Land- en tuinbouwers spannen zich al jaren in om, elk op hun manier en in hun eigen specifieke bedrijfssituatie, duurzaam te werken. Ze spelen in op de vele economische, sociale en milieukundige uitdagingen in de sector. Zo werken ze stap voor stap aan een ‘schoner’ klimaat en een toekomst voor zichzelf, hun kinderen en hun omgeving. Welke kleine en grote stappen ze daarvoor ondernemen, ontdekken consumenten in de publiekscampagne Schoon Boeren, via concrete en realistische verhalen van land- en tuinbouwers om de hoek.

Informeren en sensibiliseren

Met deze campagne willen de organisatoren de burger informeren over de weg die al afgelegd is op het vlak van duurzaamheid. Land- en tuinbouwers wekken zelf energie op met zonnepanelen, investeren in waterbesparende systemen, passen technieken toe om de bodem te beschermen en gaan slimmer om met bemesting.

“Uitdagingen zullen er altijd zijn, maar heel wat land- en tuinbouwers hebben wel de goesting om vooruitgang te blijven boeken, met grote en kleine inspanningen”, klinkt het bij Inagro. “Daarvoor hebben ze ook ondersteuning nodig, onder meer van overheden en onderzoekscentra. Maar ook de consument speelt een belangrijke rol.”

Via Schoon Boeren streeft Inagro er enerzijds naar het draagvlak van de sector bij het brede publiek te versterken. Anderzijds wil het proefcentrum via onderzoek, voorlichting en persoonlijk advies ook alle (West-Vlaamse) land- en tuinbouwers verder stimuleren en begeleiden in hun streven naar een duurzamere bedrijfsvoering.

Zes bedrijven, zes verhalen

De campagne ‘Schoon Boeren’ loopt gedurende één jaar in drie West-Vlaamse gemeenten en wordt nu voor de zesde maal georganiseerd. Elk jaar verhuist de campagne naar een nieuwe regio. Dit jaar zijn de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist aan de beurt.

De naam Schoon Boeren is op diverse manieren in te vullen. Schoon is netjes, proper, niet-vervuilend. Schoon is ook mooi, letterlijk en figuurlijk. Boeren is enerzijds een werkwoord, versta hier: op een schone manier boeren. Boeren is ook het meervoud van boer, ook wel ‘land- en tuinbouwer’ genoemd. Kortom, de campagne heeft heel wat te betekenen.

Zes land- en tuinbouwers vertellen hun eigen verhaal over de kleine en grote stappen die ze zetten. De drie gemeenten hebben zowel bij de voorbereiding als tijdens de campagne een sleutelrol. Zij zorgen namelijk voor de lokale betrokkenheid en brengen het verhaal mee tot leven bij hun inwoners. Maar ook praktisch en organisatorisch zijn ze een onmisbare partner.

De zes deelnemende bedrijven werden gekozen in samenwerking met de respectievelijke gemeenten en op basis van enkele duurzaamheidscriteria, zoals dierenwelzijn, schone energie, biodiversiteit en slimme bemesting. (De volledige lijst van duurzaamheidscriteria is terug te vinden op www.schoonboeren.be.) De zes bedrijven komen uit verschillende landbouwsectoren. Ze vormen ook een staalkaart van de land- en tuinbouw in de regio, met een gezonde mix tussen jong en ervaren, allen met dezelfde passie voor de stiel. 

Alle wegen leiden naar Schoon Boeren

In een handig compact boekje stellen de deelnemende bedrijven zich kort voor. De uitgebreide verhalen van de zes Schone Boeren zijn terug te vinden op de website www.schoonboeren.be. Het boekje zal verspreid worden naar alle inwoners van de gemeenten Brugge, Damme en Knokke-Heist en is ook te verkrijgen via de klassieke kanalen van de Provincie en Inagro.

Per Schone Boer is een pagina voorzien met een korte uitleg over de duurzame activiteiten op het bedrijf en een bon voor een originele activiteit op of rond het bedrijf. Die activiteiten vinden plaats tussen mei en augustus 2019. Houd zeker de Facebookpagina van Schoon Boeren in de gaten om op de hoogte te blijven van de verschillende rondleidingen, fietstochten of opendeurdagen.

Net als de voorbije jaren zijn er fietsroutes ontwikkeld langs de bedrijven van de Schone Boeren. Begin april verschijnt een kennismakingsfilmpje van de Schone Boeren op PlattelandsTv. Tot slot wordt er voor de scholen in de regio een aanpak op maat uitgewerkt.

Alle informatie is terug te vinden op de campagnewebsite www.schoonboeren.be. Maar volg zeker ook de Facebookpagina van Schoon Boeren voor de laatste nieuwtjes, activiteiten en foto’s.

Wie zijn nu de Schone Boeren van 2019?

Voor informatie over de bedrijven verwijzen we graag naar het boekje en de website www.schoonboeren.be. Hierbij alvast een kort overzicht. Wenst u contact op te nemen, dan kunt u via Inagro de telefoonnummers krijgen.

BRUGGE:

  • Hoeve Spizele: Patrick en Ann kweken intussen dertig jaar varkens op het familibedrijf, met aandacht voor dierenwelzijn en het milieu. De akkerbouw wordt uitgegeven in loonwerk, maar Patrick ziet erop toe dat ook die activiteiten op een duurzame manier verlopen. 
  • Potplantenkwekerij Gera-Fleur: "En wat als ik nu eens bloemen begon te kweken in plaats van groenten", dacht de toen twintigjarige Bart Franco. Meer dan twintig jaar later is Gera-Fleur in binnen- en buitenland gekend voor zijn geraniums, chrysanten en kerststerren. 

DAMME: 

  • Aardbeien Depestel: Het begon dertig jaar geleden met amper twaalf rijtjes aardbeienplanten. Vandaag reiken diezelfde plantjes zover je kan zien en zijn de 'aardbeien van Moerkerke' gekend tot ver buiten de regio. 
  • 't Meerschhof: Prachtige koeien in het weidse polderlandschap. Lekkere ijsjes op de dijk van Duinbergen. Thierry en Sandy brengen de korte keten in de praktijk met hun rasrunderen. 

KNOKKE-HEIST:

  • Hoeveslagerij Burggraeve: Kurt en Annelies vormen een perfect complementair duo. Hij ging naar de slagersschool en nam de boerderij van zijn ouders over. Zij ging naar hotelschool Spermalie. In hun hoeveslagerij verkopen ze het vlees van de dieren die ze met liefde kweken. 
  • Landbouwbedrijf Dhondt: Chris en Trui hebben een gemengd bedrijf. Een typisch polderbedrijf noemen ze het zelf. Naast akkerbouw en rundvee, vind je er vooral kippen. Dierenwelzijn wordt hier hoog in het vaandel gedragen. 



  Nieuwsflash
 
Gezondheidsrisico's bij Basilicumplanten door irrigatie met vervuild (oppervlakte)water Lees meer
 
 
Aanvulling lijsten van oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen in de landbouwLees meer
 
 
Overstromingen van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen dossierLees meer
 
 
Wijziging van diverse decreten over het landbouw- en visserijbeleid Lees meer
 
 
249.000 euro voor vier lokale voedselregisseurs Lees meer
 
 
hittegolven én bosbranden zullen 9 keer vaker voorkomen in Oost-Afrika Lees meer
 
 
Tien nieuwe suikerbietrassen op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Verlening opsporingsvergunning voor aardwarmte in de regio Wielsbeke aan Agristo Lees meer
 
 
Tijdelijke rationalisatie uitrijregels meer dan welkomLees meer
 
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer