Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 06 mei 2019 08:44 

Havens gaan CO2 opslaan in Noordzee


Met CO2TransPorts lanceren Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port (Gent-Terneuzen-Vlissingen) een gezamenlijk project om grootschalig CO2 op te vangen, te vervoeren en te stockeren.

De drie havens vragen Europa het te erkennen als Project of Common Interest (PCI), wat de deur zou openen voor aanzienlijke subsidies. In hun erkenningsaanvraag is sprake van de opslag van 10 miljoen ton CO2. Ter vergelijking: de totale CO2-uitstoot van de bedrijfsactiviteiten in de havens van Antwerpen, Rotterdam en North Sea Port loopt op tot meer dan 60 miljoen ton CO2, of een derde van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Benelux.
 
In havenkringen luidt het dat de bereidheid om de CO2-uitstoot gezamenlijk aan te pakken, groot is. ‘Op dat vlak zijn we geen concurrenten’, zegt een van de havenbestuurders. ‘We staan alle drie voor dezelfde uitdaging. In plaats van elk afzonderlijk aan de uitstoot te werken, is het beter de krachten te bundelen.’
 
Het ziet er naar uit dat Antwerpen en North Sea Port zullen aansluiten bij Porthos, het bestaande CO2-project en groene paradepaardje van de haven van Rotterdam. Het omvat de aanleg van een netwerk van pijpleidingen in de Nederlandse haven om de uitstoot van raffinaderijen en chemiefabrieken af te vangen, voor die via de schoorsteen de lucht ingaat, en een onderzeese pijpleiding van circa 20 kilometer om de CO2 in een leeg gasveld te stoppen. Eerder dit jaar reikte ceo Allard Castelein de haven van Antwerpen al de hand om mee te doen met Porthos.
 
Het is afwachten of het gezamenlijke CO2-project van Europa een PCI-statuut krijgt. De beslissing daarover wordt in juni of september verwacht. In havenkringen is te horen dat er nog een lange weg af te leggen is. Het eerste werk voor CO2TransPorts? In kaart brengen welke investeringen nodig zijn om in de drie ­havens CO2 af te vangen, die daarna via een pijpleiding naar Rotterdam te transporteren, en ze ten slotte ruim drie kilometer diep in de bodem van de Noordzee te stockeren. De haven van Antwerpen heeft alvast veel kennis in huis, sinds de overname van de Nationale Maatschappij voor Pijpleidingen in 2017. Sindsdien beheert ze niet alleen 720 kilometer aan pijpleidingen in de haven zelf, maar ook verbindingen met de chemie-industrie langs het ­Albertkanaal en in Feluy in Henegouwen.
 
Het streefdoel is om tegen 2026 het CO2-netwerk in de haven van Rotterdam aan te leggen. Tussen 2026 en 2030 zou er dan werk worden gemaakt van een grensoverschrijdende CO2-pijpleiding tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en een CO2-verbinding tussen Antwerpen en de havengebieden van North Sea Port. De drie havens houden er ook rekening mee dat de capaciteit van 10 miljoen ton CO2 niet zal volstaan. Vanaf 2030 wordt een verdere uitbreiding in het vooruitzicht gesteld.



  Nieuwsflash
 
Vragen omtrent tegemoetkoming frietaardappeltelers in NederlandLees meer
 
 
Droog tot kurkdroog! Lees meer
 
 
Egbert Lachaert nieuwe voorzitter van Open Vld Lees meer
 
 
Het irrigatienetwerk van ArdoLees meer
 
 
Referentiewaarden metingen potentieel uitspoelbare stikstof 2019Lees meer
 
 
EU: halting biodiversity loss and building a healthy and sustainable food system Lees meer
 
 
De aanpak van winderosie in de landbouwsector Lees meer
 
 
Captatieverbod in West-Vlaanderen concreetLees meer
 
 
Pesticidengebruik in EU moet halveren tegen 2030 Lees meer
 
 
Continuďteit van de productieketen en protectionistische maatregelen in de zuivelsectorLees meer
 
 
Gevolgen van de coronacrisis voor de varkenskwekers Lees meer
 
 
Ik wil innoveren, waar kan ik terecht? Lees meer
 
 
EC stelt ‘van boer tot bord’-strategie voor Lees meer
 
 
Ruim 23 miljoen euro extra steun voor getroffen landbouwers Lees meer
 
 
Vergoedingen voor beheerovereenkomsten 2019 uitbetaald Lees meer
 
 
Corona steun aardappelsector: volume aardappelvoorraad aangeven op uiterlijk op 31 mei Lees meer
 
 
COVID-19 : het crisis-overbruggingsrecht verlengd voor juni Lees meer
 
 
5 trends voor de voeding van morgen volgens jongerenLees meer