Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 07 mei 2019 11:06 

Eierverkoop herstelt zich en bio wint terrein


Na een daling in 2017als gevolg van de fipronilcrisis, steeg het thuisverbruik van eieren in 2018 met 1%. Bio zet zijn jaarlijkse groei op de eiermarkt verder en kwam vorig jaar uit op een waardeaandeel van 18%. Scharreleieren blijven wel het belangrijkste segment en nemen 62% van de markt in. Qua distributiekanalen deed vooral DIS 1 het in 2018 goed ten koste van hard discount.

Dit blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5 000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.
Lichte stijging in eierverkoop

In 2018 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 72 eieren voor een bedrag van 14,42 euro. Dit is bijna 1 eitje of 1% meer dan het jaar voordien. De eierverkoop herstelde zich van de fipronilcrisis in juli 2017 maar bleef steken op een lager niveau dan vóór de crisis. Door een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio stegen de eierbestedingen met 10%. Op lange termijn is de eiermarkt een groeiende markt maar de laatste jaren treedt er een stabilisatie op.

De gemiddelde prijs van zowel scharreleieren (€0,17 per stuk) als bio-eieren (€0,31 per stuk) steeg met 2 cent. Eieren van kippen met vrije uitloop bleven stabiel op €0,23 per stuk.
Het aantal eierkopers stagneert op 93,5% maar er is een verschuiving merkbaar naar bio en vrije uitloop. Het aantal kopers van bio-eieren steeg van 31 naar 33% en deze van eieren van vrije uitloop van 62 naar 64%.
De gemiddelde aankoopfrequentie van eieren bleef steken op 15 keer per jaar. De aankoopfrequentie van bio-eieren groeide wel verder door.

Het scharrelei is de standaard maar bio wint terrein
Het scharrelei blijft veruit de standaard. 62% van de eierverkoop zijn scharreleieren en deze staan in voor meer dan de helft van de omzet. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie met een volumeaandeel van 23%. Hard discount legde vorig jaar meer eieren van kippen met vrije uitloop in de rekken waardoor dit segment groeide maar het evenaart niet de hoge aandelen van de topjaren 2010, 2011 en 2012. Bio groeit gestaag verder en vertegenwoordigt 12% van het aantal verkochte eieren en 18% van de omzet.

DIS 1 marktleider
DIS 1, de hypermarkten en grote supermarkten inclusief Colruyt, blijft het belangrijkste kanaal met 46% marktaandeel. Hard Discount (Aldi en Lidl) is het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor verse schaaleieren. Met een marktaandeel van 31% verloor dit kanaal wel terrein ten opzichte van het topjaar 2015. De buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van 15% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren en bleven vorig jaar stabiel. De hoevewinkel (2% marktaandeel) en de ‘overige’ kanalen (6% marktaandeel) met onder andere de openbare markt en de speciaalzaken zijn kleinere kanalen.

Thuisconsumptie is de norm
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor verse eieren in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats, zo ook voor eieren. 5% van de consumptiemomenten met eieren vindt bij familie en vrienden plaats. De rest van de eimomenten situeren zich op het werk of op school (14% van de momenten en een opvallende stijging ten opzichte van 2014), in de klassieke horecazaken (6%) en ‘overige’ (10%). Onder ‘overige’ vallen onder andere feestzalen, recreatieparken en Ikea-restaurants. Het hardgekookt eitje is typisch iets voor op het werk of voor op school. Denk maar aan de belegde broodjes met schijfjes ei tussen. Het zachtgekookt eitje en de omelet zijn meer thuisgerechten.



  Nieuwsflash
 
Vragen omtrent tegemoetkoming frietaardappeltelers in NederlandLees meer
 
 
Droog tot kurkdroog! Lees meer
 
 
Egbert Lachaert nieuwe voorzitter van Open Vld Lees meer
 
 
Drinkwater is een luxeproductLees meer
 
 
Het irrigatienetwerk van ArdoLees meer
 
 
Referentiewaarden metingen potentieel uitspoelbare stikstof 2019Lees meer
 
 
Maatregelen ter voorkoming van aangifteplichtige varkensziektenLees meer
 
 
EU: halting biodiversity loss and building a healthy and sustainable food system Lees meer
 
 
Toestand wintergranen 18-19 mei 2020 Lees meer
 
 
De aanpak van winderosie in de landbouwsector Lees meer
 
 
Oppompverbod vanaf 21/5Lees meer
 
 
Captatieverbod in West-Vlaanderen concreetLees meer
 
 
Pesticidengebruik in EU moet halveren tegen 2030 Lees meer
 
 
Continuďteit van de productieketen en protectionistische maatregelen in de zuivelsectorLees meer
 
 
Gevolgen van de coronacrisis voor de varkenskwekers Lees meer
 
 
Ik wil innoveren, waar kan ik terecht? Lees meer
 
 
EC stelt ‘van boer tot bord’-strategie voor Lees meer
 
 
Markttrends in groentenLees meer
 
 
Ruim 23 miljoen euro extra steun voor getroffen landbouwers Lees meer
 
 
Boeren vergaren waterbijkomende uitdaging bij de Corona-crisisLees meer
 
 
Vergoedingen voor beheerovereenkomsten 2019 uitbetaald Lees meer
 
 
Corona steun aardappelsector: volume aardappelvoorraad aangeven op uiterlijk op 31 mei Lees meer
 
 
COVID-19 : het crisis-overbruggingsrecht verlengd voor juni Lees meer
 
 
5 trends voor de voeding van morgen volgens jongerenLees meer
 
 
Verbod houden van pelsdieren en houden van dieren voor productie van foie gras door dwangvoederingLees meer
 
 
Let op: Corona crisis compensatie frietaardappelen Nederland via RVOLees meer