Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 07 mei 2019 15:27 

UNIZO lanceert dossier tegen administratieve rompslomp


"Maak van het verminderen van de administratieve rompslomp een absolute prioriteit." Die oproep lanceert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO, bij de presentatie van het dossier dat de organisatie daarover realiseerde. Volgens het UNIZO-onderzoek behoren administratieve lasten nog atlijd tot dé grootste bronnen van ergernis voor KMO-zaakvoerders.

 

Bijna één op vijf (18 %) beweert zelfs dat ze niet meer opnieuw aan een zaak zouden beginnen, omwille van die rompslomp. Uit het tweejaarlijks onderzoek van het federaal Planbureau blijkt intussen dat de administratieve lasten tussen 2014 en 2016 met 2,3 % toenamen, én dat die extra lasten volledig op schouders van de KMO's komen. Nefast voor de ondernemerszin, benadrukt UNIZO. Uit diverse internationale rapporten blijkt bovendien een heel nadelige impact van die rompslomp op het concurrentievermogen van onze KMO's. Om het tij te keren, bepleit UNIZO een reeks beleidsmaatregelen, waaronder de introductie van een '€ 1 erbij, € 3 weg-regel', of nader verklaard: bij elke nieuwe maatregel die extra administratieve lasten veroorzaakt, moeten er per bijkomende euro aan lasten, elders drie geschrapt worden, zodat de totale last voor onze bedrijven per saldo daalt.

Dit is de top 5 van beleidsaanbevelingen die UNIZO in haar dossier over administratieve rompslomp naar voor schuift:

  1. Administratieve vereenvoudiging moet absoluut bovenaan de politieke agenda staan en een brede basis krijgen in de regeerakkoorden. Alleen als alle beleidsniveaus van die nood doordrongen zijn, kan er ook effectief werk van gemaakt worden.
  2. Er kunnen belangrijke successen worden geboekt via sectorale vereenvoudigingsinitiatieven. Door niet louter een bepaalde wetgeving, maar een sector in zijn geheel te analyseren, zullen veel verschillende knelpunten zichtbaar worden en kunnen belangrijke successen worden geboekt in de sectoren en doelgroepen waar het meeste nood is aan vereenvoudiging.
  3. UNIZO lanceert het '€ 1 erbij, € 3 weg-principe', zowel op regionaal als federaal niveau, opdat de administratieve lasten via nieuwe regelgeving niet verder zouden toenemen. Het idee: administratieve lasten voor een ondernemer kunnen gekwalificeerd worden als een kost. Welnu, elke euro extra/nieuwe lasten moeten worden gecompenseerd door minstens drie euro aan vermindering in bestaande lasten. Op die manier wordt de overheid verplicht om niet-regelgevende manieren te overwegen om beleidsdoelen te bereiken, actief op zoek te gaan naar betekenisvolle vereenvoudigingsinitiatieven en om grondigere impactanalyses uit te voeren, alvorens nieuwe regelgeving uit te vaardigen.
  4. Administratieve vereenvoudiging draait ook om meer kwaliteitsvolle wetgeving. Impactanalyses moeten een sterkere plaats krijgen in ons beleidsproces. Dit kan mede worden ondersteund door de invoering van een regelgevingsagenda. Gezien administratieve lasten ook hun oorsprong op Europees niveau kunnen vinden, moet België voortaan ook zelf impactanalyses maken van voorstellen van Europese wetgeving om zo de concrete gevolgen voor ons land in te schatten en dit mee te kunnen nemen naar de Europese onderhandelingstafel.
  5. Tot slot moet ook van een betere publieke digitale dienstverlening (e-government) een prioriteit worden gemaakt. Door meer ambitie en betere interbestuurlijke samenwerking moet digitalisering ook effectief leiden tot vereenvoudiging. UNIZO pleit hier voor een digitaal ondernemersprofiel voor elke ondernemer over bestuursniveaus heen met de nadruk op diens customer journey en life events. Deze vraag ligt ook in lijn met de aankomende verplichtingen rond de European Single Digital Gateway die van e-government een belangrijk onderwerp zal maken gedurende de komende jaren. De nieuwe regering moet deze Verordening daarom aangrijpen als een kans om een prioriteit te maken van digitaliseringsprojecten en België een frontrunner te maken op het gebied van publieke digitale dienstverlening en daarmee ook haar aantrekkelijkheid aan te tonen als ondernemersland.
 
 
 
 


  Nieuwsflash
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
‘Na 10 jaar eindelijk doorbraak voor toelating kunstmestvervangersLees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer