Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 28 nov 2019 11:21 

Nieuwe eisen voor landbouwvoertuigen vanaf 1 januari 2020


Nieuwe landbouwvoertuigen, zoals tractoren en aanhangwagens, die vanaf 1 januari 2020 worden aangekocht en in gebruik genomen, moeten over de juiste papieren beschikken. Het Proces-verbaal van Goedkeuring (PVG) en het Proces-verbaal van Benaming (PVB) worden vanaf dan vervangen door een Europees gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC). Kopers van nieuwe of tweedehandsvoertuigen moeten bij aankoop dus altijd nagaan of ze van de verkoper de juiste documenten krijgen. De nieuwe eisen hebben als doel om de verkeersveiligheid te verhogen en passen binnen Europese regelgeving.

De nieuwe eisen zijn van toepassing op:

  • Tractoren op wielen (categorie T).
  • Tractoren op rupsbanden (categorie C).
  • Aanhangwagens (categorie R).
  • Verwisselbare getrokken machines (categorie S).

De nieuwe eisen zijn niet van toepassing op:

  • Volledig gedragen landbouwmachines (zoals rotoreggen, frezen, …).
  • Zelfrijdende landbouwmachines (zoals maïshakselaars, maaidorsers, zelfrijdende sproeimachines en gewassenoogstmachines, …).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden, aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines moeten vanaf 1 januari 2020 niet langer een PVB of PVG, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) aan boord hebben. Dat document moet steeds door de verkoper worden afgeleverd. Wie dat niet heeft, kan een individuele goedkeuringsprocedure aanvragen waarbij het voertuig een reeks testen moet doorlopen en aan verschillende technische vereisten moet voldoen. Na afloop ontvangt de eindgebruiker een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC).

Nieuwe tractoren op wielen en rupsbanden en aanhangwagens moeten daarnaast een geldig keuringsbewijs aan boord hebben. Dat geldt ook voor verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb).

Nieuwe verwisselbare getrokken machines met een snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten niet over een geldig keuringsbewijs beschikken omdat die voertuigen niet naar de technische keuring moeten.

 

Wijzigingen per categorie

 

Tractoren op wielen (categorie T) en rupsbanden (categorie C):

Wat verandert:

Om een nieuwe tractor op wielen of rupsbanden vanaf 1 januari 2020 in te kunnen schrijven bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

Wat blijft ongewijzigd:
Tractoren op wielen of rupsbanden moeten nog altijd naar de technische keuring voor eerste ingebruikname. Afhankelijk van het gebruik moet de tractor ook naar de periodieke keuring. Dat geldt bijvoorbeeld voor tractoren met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Tb) en tractoren die zijn ingeschreven voor het vervoer voor derden.

 

Aanhangwagens (categorie R):

 

Wat verandert:

Om een nieuwe aanhangwagen vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan niet langer een PVG nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

 

Wat blijft ongewijzigd:
Aanhangwagens hebben een geldig keuringsbewijs nodig:

  • Aanhangwagens met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Ra) moeten enkel naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname.
  • Aanhangwagens met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Rb) moeten jaarlijks naar de technische keuring.

 

Inschrijving bij de DIV is niet nodig, behalve als de aanhangwagen ingeschreven wordt voor het vervoer voor derden.

 

 

Verwisselbare getrokken machines (categorie S):

 

Wat verandert:

Om een nieuwe verwisselbare getrokken machine vanaf 1 januari 2020 in gebruik te nemen, is vanaf dan niet langer een PVB nodig, maar een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) of een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) volgens EU 167/2013.

 

Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid tot 40 km/uur (categorie Sa) moeten, zoals tot nu het geval was, niet naar de technische keuring, ook niet naar de eenmalige keuring voor eerste ingebruikname.

 

Verwisselbare getrokken machines met een maximale snelheid van meer dan 40 km/uur (categorie Sb) moeten vanaf nu naar de keuring voor eerste ingebruikname, en daarna jaarlijks naar de technische keuring.

 

Wat blijft ongewijzigd:

Inschrijving bij de DIV is niet nodig.

 

 

Geen COC of IGC?

Wie vanaf 1 januari 2020 bij aankoop of eerste ingebruikname van de verkoper geen Europees gelijkvormigheidsattest (COC) heeft ontvangen en ook niet beschikt over een nationaal individueel goedkeuringscertificaat (IGC) moet zo een document alsnog aanvragen. Dat kan via de verkoper. Kan die geen COC of IGC afleveren? Dan moet hij via de fabrikant een individuele goedkeuringsprocedure aanvragen bij de technische dienst voor landbouwvoertuigen (ESTL).

Toepassing van Europese verordening
Om de verkeersveiligheid te verhogen, moeten alle nieuwe landbouwvoertuigen die vanaf 1 januari 2020 worden verkocht, geregistreerd en in het verkeer gebracht, voldoen aan de nieuwe Europese verordening EU 167/2013. Daarmee krijgen alle voertuigen in Europa eenzelfde statuut waardoor verkoop over de landsgrenzen makkelijker kan verlopen. Alle fabrikanten moeten die Europese verordeningen toepassen.

Meer info?
Meer informatie over (tweedehands)landbouwvoertuigen, de nieuwe eisen, het gelijkvormigheidsattest en de individuele goedkeuringsprocedure vindt u op www.vlaanderen.be/landbouwvoertuigen.

 


 



  Nieuwsflash
 
Nitraatresiducampagne 2019 Lees meer
 
 
Studiedag PCA OudenaardeLees meer
 
 
Intrekking RIPELOCK VP, RIPELOCK TABS, FASTAC en CYMCOLees meer
 
 
Instandhoudingsdoelstellingen (IHDís) - Europese doelstellingen Lees meer
 
 
Steunmaatregelen crisis fruitsectorLees meer
 
 
Jachtexamen 2020 Lees meer
 
 
Al 99,2 miljoen euro aan schadevergoedingen voor erkende landbouwramp 2018 Lees meer
 
 
Analyse van het klimaatbeleid door onderzoekers van de KU LeuvenLees meer
 
 
Grootschalige irrigatie kan extreme hitte door klimaatopwarming lokaal temperen Lees meer
 
 
Toegang tot de samenstelling van formuleringen van gewasbeschermingsmiddelen Lees meer
 
 
Het 2019 voor CoŲperatie HoogstratenLees meer
 
 
SESVanderHave (nieuwe) variŽteiten 2020Lees meer
 
 
Diepvriesfriet - Handelsbelemmeringen Lees meer
 
 
Beheer natuurgebieden - Bestrijding akkerdistel Lees meer
 
 
Resultaten Eurobarometer en vertrouwen in en de steun voor de EULees meer
 
 
Vraag om uitleg over dierenwelzijn in kalkoenkwekerijen Lees meer
 
 
Innovatieve projecten in land- en tuinbouw - Investeringssteun Lees meer
 
 
Innovatieve projecten in agrovoedingssector - Investeringssteun Lees meer
 
 
Landbouwrampen: behandeling schadedossiersLees meer
 
 
Belgapom : standpunt werkwijze aardappelbewaring oogst 2020 Lees meer
 
 
Actiegrenzen voor chemische contaminantenLees meer
 
 
Landbouwramp droogte 2018: 100 miljoen euro uitbetaald voor 60% van de dossiersLees meer
 
 
Maatregelen mbt bruinrot Antwerpen en LimburgLees meer
 
 
4 miljoen euro om waterschaarste bij langdurige droogte aan te pakkenLees meer
 
 
Meeste grondwaterstanden blijven laag Lees meer
 
 
NAV terug- en vooruitblikLees meer
 
 
Aanpassing van het gebruik van prochloraz na herziening van de MRLs Lees meer
 
 
Natuurindicatoren 2019Lees meer