| Aardappelen blijven de maaltijdbegeleider bij   uitstek in Vlaanderen, maar het verbruik daalt. Vooral de jongere generatie   laat het afweten. VLAM wil de toekomstige generaties warm maken voor verse   aardappelen en verzekeren dat deze lekkere knol ook in de toekomst op het   bord zal blijven komen van Vlaamse gezinnen. De keuze van de doelgroep valt   daarom op millennials (18-34 jaar) die op eigen benen staan. De frisse nieuwe campagne draagt de slogan ‘Aardappelen - Prepare to be   surprised - Europe’s favourite since 1536’ en wil jongeren   inspireren en zin doen krijgen om aan de slag te gaan met aardappelen. Om dit   te bereiken wordt een mix van activiteiten uitgewerkt die helemaal afgestemd   zijn op deze doelgroep. Website, Instagram en FacebookOmdat de jongere generatie vooral online te vinden is, zal de campagne daar   gevoerd worden. De partners investeerden samen in 100 eigentijdse recepten en   40 kookvideo’s. Ze demonstreren dat aardappelen bereiden helemaal niet   moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn en dat je er lekkere en hippe gerechten   mee kan maken.
 De recepten en video’s werden uitgevoerd in een moderne, frisse stijl en die   mooie beelden zijn de sleutel in de hele communicatie. Alle kookinspiratie   van de campagne is te vinden op www.aardappel.be.   De recepten worden het jaarrond gepromoot via online advertising en via Instagram   en Facebook.
 De berichten en recepten worden ook gebundeld in thema’s om de doelgroep nog   meer aan te spreken. Zo wordt er bijvoorbeeld in mei ingespeeld op ‘gezond’   en in juli op ‘alle keukens uit de wereld’.
 ActivatieVLAM voorziet in 2020 ook drie activaties bij de campagne. De coronacrisis   gooit echter roet in het eten van de eerste actie, waardoor een voorzien   wedstrijdidee in samenwerking met een chef van Jong Keukengeweld nog onder   voorbehoud blijft.
 Er wordt momenteel onderzocht welke activatie op korte termijn kan gelanceerd   worden. De twee overige activaties staan in het najaar op de planning.
 Benieuwd naar de campagne ?Surf naar www.aardappel.be   en ‘Prepare to be surprised!’
 Lekkervanbijons.beDe Europees gefinancierde campagne linkt uiteraard met het overkoepelend   kookplatform Lekkervanbijons.be van VLAM. Ook hier komen aardappelen   veelvuldig aan bod in recepten, voedingsinformatie of verhalen van chefs en   producenten. Ook dit kookplatform krijgt in het voorjaar een boost van nieuwe   recepten. In 2019 kon lekkervanbijons.be rekenen op 7 miljoen bezoekers.   Sinds de start van de coronacrisis gaan de bezoekcijfers steil verder omhoog.   Consumenten zijn thuis en zoeken online naar inspiratie voor lekkere   gerechten.
   |