Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 09 jul 2020 12:32 

Europees Parlement keurt belangrijk mobiliteitspakket goed


Het Europees Parlement keurde in tweede lezing het mobiliteitspakket goed. Dat pakket zal zorgen voor een grondige hervorming van de regels voor de transportsector, waarbij betere werkomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs voorop staan.

Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Renew Europe, Open Vld):

“Drie jaar lang hebben we in Europa over dit belangrijke mobiliteitspakket onderhandeld, en ik ben tevreden met het akkoord dat vandaag op tafel ligt. We spreken over een heel belangrijk pakket voor de transportsector, want het zal praktijken van sociale dumping aanpakken en onze werknemers beter beschermen. Dat zijn cruciale voorwaarden die de eerlijke concurrentie in de transportsector moeten bevorderen. Maar ik besef heel goed dat het pakket enorme inspanningen van de sector zelf zal vragen om dit te realiseren binnen zo’n korte termijn. Zeker wat betreft de verordening rij- en rusttijden, die 20 dagen na bekendmaking in het Publicatieblad van toepassing zal zijn, is het erg kort dag en een hele opgave om bijvoorbeeld nog hotels voor de chauffeurs op hun route te vinden. We vragen eigenlijk heel erg veel van de transportsector.”

Het mobiliteitspakket bestaat uit drie wetgevende teksten, waaronder de Verordening betreffende de toegang tot het beroep en tot de markt. Daarin wordt nieuwe wetgeving voor cabotageritten vastgelegd. Cabotage houdt transporten in die plaatsvinden in land A, maar uitgevoerd worden door een transportbedrijf uit land B.

“Wat betreft de cabotageregeling uit het mobiliteitspakket ben ik minder gelukkig. Het is goed dat er beslissingen genomen werden rond cabotageritten en het aanpakken van postbusbedrijven, maar ik had de ‘cooling off’-periode tussen twee cabotageritten liever veel korter gezien. Je moet goed beseffen dat één op de vier Belgische transporteurs wekelijks cabotageritten uitvoert in de buurlanden, zeker in de grensstreken. Een ‘cooling off’-periode van 4 dagen tussen 2 cabotageritten* is dan ook veel te lang en belemmert het vrij verkeer van diensten, één van de hoekstenen van onze interne markt, en de efficiëntie van onze logistieke keten.” besluit Vautmans.
 
* Het huidige systeem bepaalt dat er 3 cabotageritten binnen een periode van 7 dagen mogen worden uitgevoerd. Dit 3-7 principe wordt behouden, maar na elke periode van 7 dagen zal de chauffeur voortaan 4 dagen moeten wachten vooraleer hij opnieuw cabotageritten kan uitvoeren in die lidstaat.



  Nieuwsflash
 
Open Food Conference Lees meer
 
 
Overstroming van 5 - 22 november 2023 erkend als ramp: indienen vanaf 19/4/2024Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Koningin Mathilde stelt onrechtvaardige cacaoprijzen aan de kaak Lees meer
 
 
Doelgerichtere veredeling naar inuline-rijkere cichorei door CRISPR/Cas Lees meer
 
 
Packaging: find a workable agreement for the fruit and vegetables sector Lees meer
 
 
Ontwerpprogramma 2023-2027 van het Federaal Reductieplan voor GewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
Afschaffen constructie ‘samengestelde landbouwer’: overgangsregeling Lees meer
 
 
Preventieve maatregelen tegen uitbraak bacterievuur bij fruit- en bomenkweekLees meer
 
 
Milieuaansprakelijkheid mbt het voorkomen en herstellen van milieuschade Lees meer
 
 
Versoepelingen boetesysteem Mestdecreet Lees meer
 
 
Stikstofdecreet en de omgevingsvergunningen Lees meer
 
 
Gefractioneerde bemesting in aardappelen Lees meer
 
 
Steeds minder antibiotica verstrekt via gemedicineerde voeders Lees meer
 
 
Groen licht voor proefstalregeling en meer rechtszekerheid voor ammoniak reducerende techniekenLees meer
 
 
Tweede prognose van de landbouweconomische rekeningen van 2023 Lees meer
 
 
PFAS in het Vlaamse drinkwater Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur licht verbeterd ondanks natte weersomstandigheden Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum en belangrijke data voor de verzamelaanvraag 2024 Lees meer
 
 
Brede weersverzekering 2024: aanvragen voor 30/4Lees meer
 
 
Infosessies stikstofdecreet Vlaamse overheid Lees meer