Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 09 jul 2020 12:32 

Europees Parlement keurt belangrijk mobiliteitspakket goed


Het Europees Parlement keurde in tweede lezing het mobiliteitspakket goed. Dat pakket zal zorgen voor een grondige hervorming van de regels voor de transportsector, waarbij betere werkomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs voorop staan.

Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Renew Europe, Open Vld):

“Drie jaar lang hebben we in Europa over dit belangrijke mobiliteitspakket onderhandeld, en ik ben tevreden met het akkoord dat vandaag op tafel ligt. We spreken over een heel belangrijk pakket voor de transportsector, want het zal praktijken van sociale dumping aanpakken en onze werknemers beter beschermen. Dat zijn cruciale voorwaarden die de eerlijke concurrentie in de transportsector moeten bevorderen. Maar ik besef heel goed dat het pakket enorme inspanningen van de sector zelf zal vragen om dit te realiseren binnen zo’n korte termijn. Zeker wat betreft de verordening rij- en rusttijden, die 20 dagen na bekendmaking in het Publicatieblad van toepassing zal zijn, is het erg kort dag en een hele opgave om bijvoorbeeld nog hotels voor de chauffeurs op hun route te vinden. We vragen eigenlijk heel erg veel van de transportsector.”

Het mobiliteitspakket bestaat uit drie wetgevende teksten, waaronder de Verordening betreffende de toegang tot het beroep en tot de markt. Daarin wordt nieuwe wetgeving voor cabotageritten vastgelegd. Cabotage houdt transporten in die plaatsvinden in land A, maar uitgevoerd worden door een transportbedrijf uit land B.

“Wat betreft de cabotageregeling uit het mobiliteitspakket ben ik minder gelukkig. Het is goed dat er beslissingen genomen werden rond cabotageritten en het aanpakken van postbusbedrijven, maar ik had de ‘cooling off’-periode tussen twee cabotageritten liever veel korter gezien. Je moet goed beseffen dat één op de vier Belgische transporteurs wekelijks cabotageritten uitvoert in de buurlanden, zeker in de grensstreken. Een ‘cooling off’-periode van 4 dagen tussen 2 cabotageritten* is dan ook veel te lang en belemmert het vrij verkeer van diensten, één van de hoekstenen van onze interne markt, en de efficiëntie van onze logistieke keten.” besluit Vautmans.
 
* Het huidige systeem bepaalt dat er 3 cabotageritten binnen een periode van 7 dagen mogen worden uitgevoerd. Dit 3-7 principe wordt behouden, maar na elke periode van 7 dagen zal de chauffeur voortaan 4 dagen moeten wachten vooraleer hij opnieuw cabotageritten kan uitvoeren in die lidstaat.



  Nieuwsflash
 
Hoe u optimaal voorbereiden op een GLB-controle? Lees meer
 
 
Afrikaanse varkenspest opgedoken in Duitsland op 200 km van de landsgrens Lees meer
 
 
Lydia Peeters (Open Vld) wil hoogstamboomgaarden redden Lees meer
 
 
Foire de Libramont 2025: Platform One Health neemt je mee “van het land tot op je bord” Lees meer
 
 
West-Vlaanderen investeert in innovatieve stikstofoplossingen Lees meer
 
 
Waterweerbaarheid en waterveiligheidLees meer
 
 
Plaatsen van wolfwerende omheiningen Lees meer
 
 
Uitrol van emissiereducerende technieken in de veehouderij Lees meer
 
 
Bleu Deal en waterbeleidLees meer
 
 
Nieuwe Europese weersatelliet gelanceerd FLees meer
 
 
Hittegolf juli 2025: conceptnota voor nieuwe regelgeving Brede WeersverzekeringLees meer
 
 
Ana­ly­se re­cent­ste perceelsaangifteLees meer
 
 
Droog­te­over­leg: oppomp­ver­bod op alle onbe­vaar­ba­re waterlopen Lees meer
 
 
Fedagrim maakt zich op voor AGRIBEX 2025 Lees meer
 
 
België een van de droogste regio's van Europa begin juniLees meer
 
 
Opmaak overstromingsgevaarkaarten en overstromingsrisicokaarten - Draaiboek Lees meer
 
 
Verplicht gewasbeschermingsmiddelenregister - Overleg Lees meer
 
 
Draaiboek 'Coördinatie bij waterschaarste en droogte' Lees meer
 
 
Vlaanderen is goed voor ongeveer 7% van de Europese in- en uitvoer van agrarische producten Lees meer
 
 
Over PFAS regels en normenLees meer
 
 
Adviesverlening in het kader van het vergunningenbeleid Lees meer
 
 
Kritiek op het beleid van de Vlaamse RegeringLees meer
 
 
15 landen bouwen samen de gemeenschappelijk Europese landbouw- dataspace Lees meer
 
 
Landbouwers zijn volop bezig met het verduurzamen van de landbouwpraktijken Lees meer
 
 
Aardappelverbruik in Belgiën in 2024Lees meer
 
 
Hendrik Vandamme wordt nieuwe voorzitter van CBBLees meer