Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 21 okt 2020 10:56 

Digitale ontmoetingen worden blijvers in exportpromotie VLAM


Klanten en journalisten overtuigen lukt het beste als er een persoonlijk contact is. Toch biedt het digitale alternatief heel wat mogelijkheden in deze coronacrisis. VLAM tekent successen op met de alternatieve aanpak voor exportpromotie. In dit artikel zoomen we in op acties voor rund- en varkensvlees.

De digitale editie van de round table voor Europese vakjournalisten vlees

De coronacrisis maakt de klassieke sterkhouders als beursdeelnames, contactdagen en persrondleidingen onmogelijk bij exportpromotie. De snelle leercurve die wereldwijd wordt doorlopen met digitale oplossingen, omarmt ook VLAM om zijn opdracht op gebied van export te blijven waarmaken.

Joris Coenen, manager van Belgian Meat Office binnen VLAM, vertelt over de eerste digitale editie van de round table, een jaarlijks event voor Europese vakjournalisten vlees. ‘We condenseerden het programma van twee dagen op een boeiende virtuele samenkomst van twee uur, technisch perfect geregisseerd in een professionele studio.’ Om dit alternatieve contactmoment kracht bij te zetten, bezorgde Belgian Meat Office de journalisten enkele dagen voordien een beleefbox met o.a. Belgisch bier en een messenset.

 

Beleefbox

Coenen blikt tevreden terug op de alternatieve ontmoeting: ‘Uiteraard kan je op die manier en in die tijdspanne niet op dezelfde manier aan pr doen, maar we kunnen toch excellente resultaten voorleggen. Zo kregen we nadien veel redactionele aandacht in vakbladen in verschillende landen, tot de voorpagina van het toonaangevende Britse blad Meat Management toe.’

Dat journalisten, die vaak deel uitmaken van een zeer kleine redactie, zich niet hoeven te verplaatsen, verlaagt de drempel om deel te nemen. Coenen: ‘Omdat we digitaal gingen, konden we ook moeilijker te bereiken journalisten interesseren voor ons programma, wat zeker voor de Poolse markt een winst heeft opgeleverd.’

Digitale ontmoetingen via Zoom, Kudo, Dingtalk,…

VLAM heeft ruime ervaring met het opzetten van BtoB-meetings tussen Belgische exporteurs en buitenlandse inkopers. In plaats van een fysieke omkadering is VLAM overgeschakeld naar een digitale omkadering. VLAM investeerde in de nodige technologie en gebruikt onder meer Zoom om dergelijke individuele handelsontmoetingen te faciliteren. Coenen: ‘Een jaar geleden zou deze aanpak niet mogelijk geweest zijn, al was het maar omdat de digitale toepassingen toen nog lang niet zo toegankelijk waren. Nu we echter noodgedwongen wereldwijd digitaler móeten werken, kunnen wij ook de vruchten plukken van deze aanpak.’

De deelnemende exporteurs waren tevreden, getuige daarvan de reactie van Dries Ide, Sales Manager bij Belgian Pork Group: ‘De virtuele contactdagen die Belgian Meat Office organiseerde voor Hongarije en Bulgarije zijn een zeer efficiënte manier om potentiële klanten te prospecteren vanop afstand. De gesprekken zijn kort en doelgericht en maken het mogelijk om vanop afstand reeds een face to face kennismaking te hebben en een selectie te doen van de prospects. De organisatie verliep vlot en was goed geregisseerd. Dit mag in de toekomst zeker nog worden georganiseerd.’

Digitale aanpak zal blijven

De coronacrisis heeft heel de wereld in een nieuwe setting gebracht, een setting waarbij verplaatsingen worden teruggeschroefd en digitale ontmoetingen het nieuwe normaal worden. Joris Coenen van het Belgian Meat Office: ’Uiteraard geven we de voorkeur aan persoonlijke contacten, maar de digitale aanpak, soms aangevuld met een lekkere attentie, is een mooie aanvulling.’ Coenen ziet het ook als een blijver in de VLAM-aanpak. ‘We zouden graag zien dat we kunnen terugkeren naar een normale situatie, maar daarin zal het digitale zeker zijn plaats houden in de toekomst. Dankzij onze technische know how en de uitstekende samenwerking met Flanders Investment en Trade kunnen we onze Vlaamse bedrijven blijven ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe afzetkanalen.’

Het Belgian Meat Office gaat verder op dit elan en ook in andere VLAM-sectoren wordt de digitale aanpak volop geëxploreerd. Daarover bericht VLAM verder in volgende artikels.



  Nieuwsflash
 
Brussel Groen zou landbouwgrond kopen in Vlaams- en Waals-Brabant ...Lees meer
 
 
BLHB wijst voorstellen LNV voor een nieuw pachtstelsel af (NL)Lees meer
 
 
Verse en gezonde voeding alsmaar duurderLees meer
 
 
Geharmoniseerde consumptieprijsindex oktober 2020 Lees meer
 
 
Dewulf lanceert de Enduro, haar nieuwe 4-rijige zelfrijdende rooier Lees meer
 
 
Opslag van stalmest op de akkerLees meer
 
 
Onderzaai gras in mas: techniek aanpassen aan het zaaitijdstip Lees meer
 
 
13% van de Vlaamse landbouwers sloot een brede weersverzekering af in 2020 Lees meer
 
 
Lage grondwaterstand - Maatregelen Lees meer
 
 
De Vlaamse landbouwconjunctuurindex najaar 2020: ontevredenheid stijgt Lees meer