Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 15 sep 2021 09:59 

Onlineverkoop voedingsproducten valt in de smaak


Voedingsproducten worden in ons land steeds meer online verkocht, zo blijkt uit de jongste statistieken van BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven. Voedingsproducten (waaronder ook dierenvoeding, red.) kende een stijging met maar liefst 51 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, al blijft het globale aandeel wel beperkt tot 4 procent van alle online uitgaven. Er is dus nog veel groeipotentieel, stelt BeCommerce vast. België hinkt hier ook achterop tegenover andere Europese landen.

Het meest populair bij de webshops in België zijn opnieuw diensten, zoals reizen of evenementen. Die maken meer dan een derde (37%) van alle online uitgaven uit in ons land. Vorig jaar was er nog een sterke daling (tot 10%), want door de coronapandemie waren heel wat evenementen afgelast en waren reizen verboden of afgeraden.

Anderzijds ging de Belg de voorbije maanden weer meer naar een fysiek verkooppunt voor grote huishoudmiddelen, aldus BeCommerce.

Globaal gaan de uitgaven in webshops in België nog altijd in stijgende lijn. Voor de eerste zes maanden noteerde BeCommerce 5,56 miljard euro aan online uitgaven. In dezelfde periode vorig jaar, toen door de lockdown heel wat winkels gesloten moesten blijven, gaf de Belg online 5,1 miljard euro uit. "We merken al enkele jaren dat steeds meer consumenten hun weg vinden naar het online shoppen. De coronapandemie en de bijbehorende sluiting van fysieke winkels zorgde voor een extra boost. Deze trend zet zich nog door nu het gewone leven weer op gang komt", klinkt het. De belangrijkste reden is het gemak om van thuis uit te bestellen. Grootste drempel blijven de verzendkosten.

De Belg maakt bij zijn online aankoop steeds meer gebruik van de smartphone. Die is nu al goed voor een kwart, voornamelijk voor goedkopere aankopen of impulsaankopen, klinkt het. De laptop blijft met 38 procent het populairste platform voor online aankopen.

De meeste betalingen, 4 op de 10, gebeuren met Bancontact. Op de tweede plaats staat de kredietkaart - voor duurdere uitgaven staat die nog op de eerste plaats. Op de derde plaats staat PayPal, goed voor 10 procent.

 


  Nieuwsflash
 
Erkenning als RAMP: hevige regenval juni/juli/aug 2021 en overstromingen juni/nov/dec 2021 Lees meer
 
 
Nitraatresiducontrole op jouw perceel Lees meer
 
 
De groei van biologische landbouw hapert in 2023 Lees meer
 
 
Inzaaidatum vanggewassen: groenten+uien tot 15/10, mais+late aardappelen 31/10Lees meer
 
 
Grondwaterpeil blijft hoger dan normaal, debieten normaliserenLees meer
 
 
Groen licht voor 25 projecten VLIF innovatieLees meer
 
 
Bent u mestverwerkingsplichtig? Kijk uw certificatenrekening na voor 30/9Lees meer
 
 
Publiek grondbezit in Vlaanderen en Brussel voor het eerst in kaartLees meer
 
 
Produceer kwaliteitsvolle wijn Lees meer
 
 
Gemiddelde prijs per hectare van een Vlaamse landbouwgrond in de lift: +2,8% Lees meer
 
 
Erkenning hevige regenval 11 en 12 mei 2023 en 12 september 2023 als rampLees meer
 
 
Demo cijferwebsite Agentschap Landbouw en ZeevisserijLees meer
 
 
Graanvergaderingen najaar 2024 Lees meer
 
 
Wat te doen bij blauwtong? Lees meer
 
 
Lunchwebinar op 10 september over de wijzigingen van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)Lees meer
 
 
Hoe kijken landbouwers naar de uitdagingen van de toekomst? Lees meer