|
Zijn aardappelen de oplossing voor ‘vergroening’ luchtvaart?
De Nederlandse Wageningen Universiteit & Research (WUR) heeft in samenwerking met een aantal partners een nieuw type vliegtuigbrandstof ontwikkeld op basis van biogebaseerde reststromen uit de agro-industrie met in de hoofdrol: aardappelen.
|
Met het ‘BioJet Fuel’-project heeft WUR op laboratoriumschaal aangetoond dat aardappelreststromen geschikt zijn als startmateriaal voor de productie van aceton, isopropanol, butanol en ethanol (AIBE) via fermentatie met anaerobe bacteriën.
Volgens WUR zijn die voordelen aanzienlijk. Zo zijn de reststromen goedkoop, ruimschoots beschikbaar en geschikt voor fermentatie. “Een ander belangrijk voordeel is dat de mix van producten die we verkrijgen na fermentatie makkelijk opgewerkt kan worden”, vertelt Ana López Contreras, projectleider bij Wageningen Food & Biobased Research. “We kunnen deze met een enkele chemische stap verwerken tot koolwaterstoffen voor diesel en na hydrogenatie voor vliegtuigbrandstof.”
“We zijn ervan overtuigd dat we een volledige productieketen voor vliegtuigbrandstof kunnen realiseren waarbij we de niet-eetbare reststromen uit aardappelverwerking als grondstof gebruiken”, aldus de projectleider. Om grootschalige en commerciële productie mogelijk te maken, onderzoekt WUR hoe het fermentatieproces geoptimaliseerd kan worden zodat de productie wordt versneld en de opbrengst toeneemt. De resultaten van het WUR-project kunnen een eerste stap zijn in het opzetten van nieuwe waardeketens, waar biomassa en reststromen met hoog vochtgehalte uit de landbouw en voedingsindustrie gebruikt worden als uitgangsmateriaal voor geavanceerde biobrandstoffen.
|
|