Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 19 feb 2024 09:20 

Huidige Europese regelgeving belemmert doelsturing natuurinclusieve landbouw


Rijk en provincies zien veel potentie in doelsturing om verduurzaming van de landbouw in Nederland te bevorderen. Doelsturing geeft boeren speelruimte om zelf te kiezen welke maatregelen ze willen nemen en biedt mogelijkheden voor beloning. Op dit moment staat Europese regelgeving grootschalige invoering echter in de weg. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Environmental Research.

Wageningen Environmental Research verkende de (on)mogelijkheden van doelsturing als manier om natuurinclusieve landbouw in Nederland aanzienlijk op te schalen, in opdracht van het ministerie van LNV. Natuurinclusieve landbouw is een vorm van duurzame landbouw waarin accent wordt gelegd op het bevorderen van de biodiversiteit en agrarisch natuurbeheer. Opschaling van natuurinclusieve landbouw wordt als een manier gezien om de onontkoombare doelen (natuur, stikstof, klimaat en water) van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) te halen. De focus in het onderzoek lag hierbij op de melkveehouderij.

De verwachting is dat doelsturing via kritische prestatie indicatoren (KPI’s) natuurinclusieve landbouw kan stimuleren. Dat betekent dat doelen worden vertaald in verschillende KPI’s. Deze KPI’s meten de duurzaamheidsprestaties op basis waarvan overheden en andere partijen boeren kunnen belonen, beprijzen of normeren. Dit is belangrijk omdat de financiële consequenties van omschakelen naar natuurinclusieve landbouw groot zijn. Zo daalt de melkproductie (en dus de inkomsten) en is er in veel gevallen behoefte aan meer landbouwgrond (en dus hogere kosten). Daarnaast is de verwachting dat op termijn doelsturing op basis van de KPI systematiek, bestaande middelsturing deels kan vervangen. Hierdoor krijgen ondernemers meer ruimte om zelf te bepalen hoe ze duurzaamheidsdoelen willen bereiken.

EU staat kostendekkend belonen op basis van prestaties op dit moment niet toe
De wens om natuurinclusieve boeren kostendekkend te belonen loopt aan tegen de grenzen van de EU-staatssteunregels. Zo staat de EU vergoedingen door overheden alleen toe op basis van gemaakte kosten en inkomstenderving en dus niet op basis van behaalde doelen. Beloning op basis van prestaties is alleen op beperkte schaal mogelijk via de zogenaamde de-minimisregeling. Hiermee is alleen een beperkte beloning mogelijk, die meestal niet opweegt tegen de inkomstenderving en extra kosten van natuurinclusieve landbouw. Bestaande pilots en experimenten met doelsturing werken hierdoor ook met deze beperkte beloningen per bedrijf.

Om wel kostendekkend te kunnen belonen voor natuurinclusieve prestaties is een nieuwe subsidieregeling nodig, met vooraf vastgestelde concrete maatregelpakketten en bijbehorende vergoedingen. Om boeren toch keuzevrijheid te geven, kan een ruim scala aan mogelijke maatregelen worden opgenomen in een dergelijke subsidieregeling. Het ontwikkelen van een dergelijke subsidieregeling en het doorlopen van de EU-staatssteuntoets gaat jaren kosten. Hierdoor zijn structurele en kostendekkende (overheids)beloningen voor natuurinclusieve landbouw op korte termijn niet te realiseren.

Afschaffen middelsturing niet overal mogelijk
De verwachting vanuit de landbouw is veelal dat invoering van doelsturing ook de afschaffing van middelsturing mogelijk maakt. Daarmee neemt de ondernemersvrijheid van boeren toe. Natuurinclusieve landbouw raakt aan veel verschillende beleidsterreinen, zoals het mestbeleid en het natuurbeleid. Een belangrijk deel is voorgeschreven vanuit Europese regelgeving. Het afschaffen of bijstellen van deze middelsturing is daarom op de korte termijn niet realistisch. Procedures om bestaande EU-regelgeving aan te passen kosten jaren en zijn afhankelijk van de instemming van andere lidstaten.

Met name de middelsturing die voortkomt uit de Nitraatrichtlijn is niet eenvoudig af te schaffen. Het gevolg is dat een van de veronderstelde voordelen van de invoering van doelsturing, namelijk het afschaffen van middelsturing op korte termijn niet geheel is te realiseren. Het combineren van doelsturing en middelsturing zal eerder zorgen voor meer, dan voor minder bureaucratie en administratieve lasten voor boeren en uitvoerende instanties.

Invoeren doelsturing zinvol voor kennisdelen en leren
Ondertussen wordt op beperkte schaal al gewerkt aan doelsturing en beperkte vormen van beloning, binnen de ruimte van de eerder genoemde de-minimisregeling. Daarbij kunnen deelnemers leren van hun individuele KPI-scores en hun prestaties onderling uitwisselen. Hierdoor kunnen ze hun bedrijfsvoering natuurinclusiever maken, mits dit niet leidt tot een groot verlies aan inkomen. In dit kader wordt gewerkt aan een uniforme en integrale set KPI’s voor duurzame landbouw en worden hierover gegevens verzameld op bedrijfsniveau. De belangstelling bij boeren voor dergelijke initiatieven met KPI’s is groot.

 


  Nieuwsflash
 
Agrometeorologische Berichten Situatie op 1 juli 2025 Lees meer
 
 
Resolutie over een verbod op het gebruik van PFAS-houdende pesticidenLees meer
 
 
Waterbeleid en Bleu DealLees meer
 
 
Nieuwe Europese platform Data4food2030 Lees meer
 
 
Mogelijke impact van doorgedreven dierenwelzijnsmaatregelen Lees meer
 
 
Vragen over aardappelprijzen en -export Lees meer
 
 
Nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Oekraïne en de EU Lees meer
 
 
Stalbranden Lees meer
 
 
Agrarische gebruik van bedrijventerreinen Lees meer
 
 
Impact van de verzilting op de landbouw Lees meer
 
 
Hittegolf op komst? Het FAVV deelt 8 onmisbare tips met de voedingssector Lees meer
 
 
PFAS-vervuiling aangepakt met hennep en fungi in nieuwe saneringslabsLees meer
 
 
Clarebout bouwt nieuwe fabriek in China Lees meer
 
 
Over de aanstelling van een intendant voor het Turnhouts VennengebiedLees meer
 
 
De uitdagingen in de zuivelindustrie Lees meer
 
 
Bent u landbouwer en overweegt u een beheerovereenkomst met de VLM? Lees meer
 
 
Stalmest uitrijden? Neem foto’s via LV-AgriLens als bewijs Lees meer
 
 
IGC voorspelt grotere graanproductie in 2025Lees meer
 
 
Digitale registratie gewasbeschermingsmiddelen vanaf 1/1/2026 Lees meer
 
 
Aanleg van nieuwe drainages moeten vanaf 1 juli 2025 peilgestuurd op basis van geschiktheidskaartLees meer
 
 
Gebiedsaanduiding landbouw: bijkomende subcategorie Lees meer
 
 
Hoe u optimaal voorbereiden op een GLB-controle? Lees meer
 
 
Afrikaanse varkenspest opgedoken in Duitsland op 200 km van de landsgrens Lees meer
 
 
Lydia Peeters (Open Vld) wil hoogstamboomgaarden redden Lees meer
 
 
West-Vlaanderen investeert in innovatieve stikstofoplossingen Lees meer
 
 
Waterweerbaarheid en waterveiligheidLees meer
 
 
Uitrol van emissiereducerende technieken in de veehouderij Lees meer
 
 
Bleu Deal en waterbeleidLees meer
 
 
Nieuwe Europese weersatelliet gelanceerd FLees meer
 
 
Hittegolf juli 2025: conceptnota voor nieuwe regelgeving Brede WeersverzekeringLees meer
 
 
Ana­ly­se re­cent­ste perceelsaangifteLees meer
 
 
Fedagrim maakt zich op voor AGRIBEX 2025 Lees meer
 
 
België een van de droogste regio's van Europa begin juniLees meer
 
 
Opmaak overstromingsgevaarkaarten en overstromingsrisicokaarten - Draaiboek Lees meer
 
 
Draaiboek 'Coördinatie bij waterschaarste en droogte' Lees meer
 
 
Vlaanderen is goed voor ongeveer 7% van de Europese in- en uitvoer van agrarische producten Lees meer
 
 
15 landen bouwen samen de gemeenschappelijk Europese landbouw- dataspace Lees meer
 
 
Aardappelverbruik in Belgiën in 2024Lees meer