Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 01 aug 2024 11:02 

Gestructureerde elektronische facturen tussen ondernemingen verplicht vanaf 2026


Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen gestructureerde elektronische facturen gebruiken. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan.

Deze verplichting geldt voor alle Belgische ondernemingen met een actief btw-nummer die facturen versturen naar andere ondernemingen. Zowel bedrijven die facturen sturen naar andere bedrijven als bedrijven die facturen ontvangen van andere bedrijven moeten hun systemen hiernaar aanpassen. 

Werk je alleen voor particuliere klanten? Voor de uitgaande facturen aan particuliere klanten geldt de verplichting niet. Maar je moet de gestructureerde elektronische facturen van je leveranciers kunnen ontvangen, dus moet je ook je systemen aanpassen tegen januari 2026.

Hoe werkt deze elektronische facturering? 

De verzending van de gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via een decentraal netwerk, genaamd Peppol. Je facturatie- of boekhoudsoftware zal voor de verzending en ontvangst van je facturen een beveiligde connectie maken met dit Peppol-netwerk waarmee ook je klant of leverancier geconnecteerd is. Je kan Peppol vergelijken met een telecomnetwerk. Dankzij dit netwerk worden de gegevens beveiligd en gestructureerd uitgewisseld tussen de verschillende toepassingen.

Elektronische facturering vormt een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering. Facturen digitaal versturen en ontvangen creëert veel mogelijkheden op vlak van automatische verwerking. Je kan ook op andere vlakken waarde creëren door deze digitalisering. Denk aan automatische opvolging van betalingen, updates over de status van een e-factuur, ... .

Welke software heb je nodig? 

Je software moet erop voorzien zijn om te werken via het Peppol-netwerk. De voorbije jaren zijn tal van oplossingen op de markt gekomen die zich in het bijzonder richten op bedrijven met kleine factuurvolumes. Of je veel of weinig uitgaande facturen hebt, veel of weinig binnenkomende facturen, wel of geen ERP-systeem: voor elk bedrijf bestaat een geschikte optie.

De FOD Financiën en Agoria werken aan een lijst met conforme softwareoplossingen die al beschikbaar zijn. Van zodra de lijst beschikbaar is, vind je deze op de website e-factuur(externe link). In de lijst zullen ook oplossingen staan die deels gratis zijn of een beperkte kostprijs hebben. Staat je huidige software niet in de lijst? Heel wat aanbieders werken nog aan oplossingen. Deze lijst zal de komende maanden dus zeker nog aangroeien. Wil je meer weten? Vraag bij je softwareleverancier na welke oplossing voor jou de beste is.

Softwareleveranciers die hun software willen verbinden met het Peppol-netwerk, kunnen contact opnemen met een gecertificeerde service provider(externe link).

Tegemoetkoming

De FOD Financiën voorziet twee ondersteunende fiscale maatregelen als tegemoetkoming voor de kosten die je mogelijk zal moeten maken voor de technische aanpassingen;

  • Vanaf 1 januari 2025 verhoogt de investeringsaftrek voor digitale investeringen tot 20 %. Momenteel bedraagt deze aftrek voor zelfstandigen en kleine vennootschappen 15,5 %.
  • In de belastbare tijdperken 2024 tot en met 2027 mogen kleine vennootschappen en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde kostenaftrek van 120 % toepassen voor factureringspakketten.
  Vragen? 

Bekijk zeker eens de FAQ(externe link) van FOD Financiën over e-facturering. Via de website e-factuur(externe link) zal je de komende maanden ook steeds meer info vinden.

Daarnaast organiseren bepaalde intersectorale en sectorale ondernemingsorganisaties de komende maanden informatiecampagnes. Voor technische ondersteuning kan je terecht bij je softwareleverancier. Als je voor je boekhouding beroep doet op een accountant, dan stem je best af met je accountant.

Voor algemene vragen kan je steeds terecht bij e-invoicing@minfin.fed.be

 


  Nieuwsflash
 
November 2024 op één na warmsteLees meer
 
 
Vernietiging van de vergunning van zalmkwekerij in OostendeLees meer
 
 
Vlaams Actieplan Duurzaam PesticidengebruikLees meer
 
 
Opnieuw meer stoppers dan starters in de landbouwLees meer
 
 
De implementatie van de Europese AI-verordening Lees meer
 
 
Nitraten: laagste aantal meetpunten in overschrijding ooitLees meer
 
 
Landbouwers rond 3M in Zwijndrecht kunnen opnieuw tegemoetkoming aanvragen voor PFAS-vervuiling Lees meer
 
 
Financiële ondersteuning voor vorming en advies rond duurzame bedrijfsvoeringLees meer
 
 
Voorstel van decreet MAP7Lees meer
 
 
Binnenkort terug geldautomaten in Belgische winkels? Lees meer
 
 
Aanpassing regels pluimveekooien, thuisslachting en beschutting Lees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer
 
 
Brochure omgaan met droogte en hevige regenval Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor uw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Legislatuurverslag 2019 - 2024Lees meer
 
 
Reactie van JongABS nav ondertekening MercosurakkoordLees meer
 
 
Viaverda speelt belangrijke rol in BioControl 4.0 Lees meer
 
 
Bodempaspoort wint Agoria Digital Society Award in categorie duurzaamheid Lees meer
 
 
Vlaams actieplan pesticiden gaat waterwinning, kwetsbare groepen en natuur beter beschermenLees meer
 
 
Varkensbedrijven - Warme sanering Lees meer
 
 
Beleidsnota RampenschadeLees meer
 
 
Aardappeltelers staan voor meerdere en nieuwe uitdagingenLees meer
 
 
Jubileumeditie Trefdag VarkensAcademie Lees meer
 
 
VLIF: opstart van of omschakeling naar een toekomstgerichte duurzame ondernemingsstrategieLees meer
 
 
Nieuwe Gedragscode aardappelcontracten Lees meer