|
20 jun 2025 |
09:03 |
|
Voorzichtig herstel ondernemersvertrouwen, vertrouwen in de economie op een historisch dieptepunt
Voor het vijftiende kwartaal op rij blijft het ondernemersvertrouwen negatief. Toch valt er voor het eerst in lange tijd een licht herstel te noteren. De UNIZO KMO-Barometer voor het tweede kwartaal van 2025 klokt af op -5,4 procentpunt. Dat is weliswaar een duidelijke verbetering tegenover het vorige kwartaal (-12 procentpunt), maar de curve blijft onder nul en onder het tienjarig gemiddelde van -2,9 procentpunt. Er is dus nog steeds meer pessimisme dan optimisme bij kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandige ondernemers.
|
“Het absolute dieptepunt lijkt voorbij maar het is zeker nog te vroeg om te spreken over een herstel van het ondernemersvertrouwen. We zien dat ondernemers meer opdrachten binnenhalen en zich beter voelen over de prestaties van hun bedrijf, maar het moeilijke en onzekere economische klimaat blijft hen parten spelen,” vertelt Frank Socquet, directeur van de UNIZO-studiedienst
Ondernemers hebben meer vertrouwen, ondanks sombere economische omgeving
De indicator met de beste score is de tevredenheid over de eigen onderneming. Die springt omhoog naar een positieve score van +16,6 procentpunt. Ook het werkvolume laat een positieve kentering zien: met +3,8 pp geven ondernemers aan opnieuw meer bestellingen en opdrachten binnen te halen. Voor een heel aantal kmo’s, bijvoorbeeld in de horeca, de detailhandel, de evenementensector en in de toeristische sector, betekent de zomer hoogseizoen. Dat kan ermee te maken hebben.
Ondanks deze positieve tendensen, blijft het vertrouwen in de economie op een historisch dieptepunt hangen: -42,9 pp. Daarmee is deze indicator alweer de zwakste schakel in de barometer.
Bezorgdheid over rendabiliteit en betaalgedrag blijft groot
Ook de indicator voor toekomstige rendabiliteit blijft sterk negatief met een score van -12,1 procentpunt. Veel ondernemers maken zich zorgen over hun marges, die onder druk staan door de gestegen kosten, volatiele prijzen en vertraagde betalingen. Uit de bevraging blijkt namelijk dat 78% van de ondernemers te maken krijgt met laattijdige betalingen, ongeacht of het gaat om consumenten, bedrijven of de overheid. 1 op 4 respondenten (26%) geeft zelfs aan dat dit probleem de voorbije drie maanden nog is toegenomen.
Signalen van herstel vragen om kordaat beleid
Volgens UNIZO moet er dan ook blijvend en maximaal werk gemaakt worden van een aantrekkelijk ondernemersklimaat, dat ook de rendabiliteit ten goede komt. “Het is aan de politiek om de aangekondigde hervormingen snel tot een goed einde te brengen, zoals een daling van loonlasten, energiekosten en van administratie. Ook de overheid als zakenpartner moet nog veel kmo-vriendelijker worden, door onder andere meer gunning van overheidsopdrachten aan kmo’s (we zijn nagenoeg de slechtste leerling van heel Europa) en te zorgen voor tijdige betaling. België is onlangs nog veroordeeld door het Europees Hof van Justitie België voor het systematisch overschrijden van betalingstermijnen door diverse overheidsniveaus. Het arrest bevestigt dat zowel de federale overheid als de gewesten Wallonië en Brussel hun leveranciers, vaak zelfstandigen en kmo’s, niet binnen de wettelijk opgelegde termijn betalen.”, zegt Frank Socquet, directeur van de UNIZO-studiedienst.
De UNIZO KMO-Barometer wordt sinds 1987 opgemaakt en is de conjunctuurbarometer voor de Vlaamse zelfstandige ondernemer en kmo. De barometer wordt elk kwartaal berekend aan de hand van een online bevraging bij een representatief, vast panel van UNIZO-leden en bestaat uit negen indicatoren. De bevraging die aan de basis ligt van de cijfers voor kwartaal 1 (Q1) van 2025 werd afgenomen van 5 t.e.m. 11 juni 2025 bij 520 ondernemers.
Bij vragen kunt u steeds onze woordvoerder bereiken op 0479524980 of via joran.ceulebroeck@unizo.be
|
|
|
|