Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 08 mei 2017 12:13 

Nieuwe buurtsuper moet boodschappen opnieuw leuk maken


Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie voor de zelfstandig uitgebate supermarkten, organiseert vanavond in Studio 7 van Videohouse haar ledenevent. Centraal thema is ‘winkelbeleving’.

Buurtsuper.be is er immers van overtuigd dat met de komst van het online shoppen, de zelfstandige buurtsupermarkten ervoor moeten zorgen dat de consument 3.0 zijn wekelijkse boodschappen niet langer ervaart als een noodzakelijk kwaad, maar eerder als een aangename en inspirerende vrijetijdsbesteding.

Er worden vanaf 19u in Vilvoorde meer dan 200 uitbaters van een buurtsupermarkt verwacht en gastheer Rob Vanoudenhoven zal experts, zaakvoerders en personeelsleden bevragen over het centraal thema  ‘Winkelbeleving’. “Retail wordt eigenlijk al 200 jaar op dezelfde manier georganiseerd”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be. 

“De kern van retail is enerzijds goederen zo goedkoop mogelijk aankopen en met zoveel mogelijk marge verkopen en anderzijds de consument het zo gemakkelijk mogelijk maken. Maar met de komst van online shoppen, waar de website de consument naar de goedkoopste prijs leidt en de bestellingen thuis belevert, moeten alle supermarkten hun business concept grondig opnieuw bedenken.” Het prijsaspect en het gemak waarmee men boodschappen doet, zijn zeer rationele en meetbare zaken die e-commerce een onoverbrugbaar voordeel geven. Als klassieke supermarkten hun klanten nog in de winkel willen krijgen, dan zullen zij eerder de emotionele drijfveren van de consument moeten bespelen. Vooral de buurtsupermarkten hebben hier een natuurlijke voorsprong: hun lokale verankering, persoonlijke aanpak en authenticiteit maken dat zij veel beter dan wie ook de consumenten kunnen inspireren met verse producten, kant-en-klare maaltijden, gelegenheid tot degustatie ter plaatse, enz… 

De lijn tussen buurtsuper en horeca gelegenheid zal alsmaar smaller worden. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Prijs en gemak bij het boodschappen doen, zijn in wezen banale drijfveren om een winkelkeuze te maken. In de toekomst zullen onze buurtsupermarkten de boodschappen moeten ‘de-banaliseren’. Boodschappen doen moet op zich een leuke vrijetijdsbesteding worden en er moet meer  winkelbeleving in onze supermarkten komen.” Naast Katelijn Quartier, docent van de Universiteit Hasselt en gespecialiseerd in winkeldesign, komen verschillende zaakvoerders van buurtsupermarkten getuigen over de manier waarop ze experimenteren met winkelbeleving. 

Daarnaast is er de uitreiking van de ‘Super Team’ awards voor het personeel dat door hun klanten tijdens de afgelopen ‘Dag van de Klant’ het meeste ‘likes’ kreeg van hun klanten op een centrale Buurtsuper.be website.
De verkozen ‘Super Teams’ zijn in willekeurige volgorde:
• Het team van Spar Lambrechts uit het Waalse Glons
• Het team van Proxy Delhaize uit Muizen bij Mechelen     
• Het team van Carrefour Market uit Gooreind     
• Het team van Peeters-Govers & Albert Heijn uit Gierle of de Kempen
• Het team van Louis Delhaize uit Jette bij Brussel
• Het team van C&B Alvo uit het Limburgse Zonhoven
• Het team van Spar Colruyt uit het Brabantse Wespelaar

 



  Nieuwsflash
 
Vlaamse Regering over het Europese natuurbeleidLees meer
 
 
Vraag om uitleg Vraag om uitleg over het vermoeden van vergunning 4391 (2024-2025) van Jurgen CallLees meer
 
 
Nieuwe intendant voor het Turnhouts VennengebiedLees meer
 
 
Vrijwillige stopzettingsregeling voor varkensstallen door behoud en hervergunning van mestopslagLees meer
 
 
Afstandsregels voor megawindturbines Lees meer
 
 
Natuur in landbouwgebied Lees meer
 
 
Oorzaken van de triazoolvervuiling in het drinkwater Lees meer
 
 
Schaduw als hittebestrijder Lees meer
 
 
Aardbeienbedrijf Vermeiren zet toon met duurzaam waterbeheer dankzij waterpaspoort Lees meer
 
 
Pacht landbouwgrond met een derde gestegen op 10 jaar tijdLees meer
 
 
Een derde minder varkensbedrijven in 2030 volgens prognose Lees meer
 
 
Agrometeorologische Berichten Situatie op 1 juli 2025 Lees meer
 
 
Resolutie over een verbod op het gebruik van PFAS-houdende pesticidenLees meer
 
 
Waterbeleid en Bleu DealLees meer
 
 
Mogelijke impact van doorgedreven dierenwelzijnsmaatregelen Lees meer
 
 
Vragen over aardappelprijzen en -export Lees meer
 
 
Nieuwe vrijhandelsakkoord tussen Oekraïne en de EU Lees meer
 
 
Impact van de verzilting op de landbouw Lees meer
 
 
Hittegolf op komst? Het FAVV deelt 8 onmisbare tips met de voedingssector Lees meer
 
 
Clarebout bouwt nieuwe fabriek in China Lees meer
 
 
De uitdagingen in de zuivelindustrie Lees meer
 
 
Bent u landbouwer en overweegt u een beheerovereenkomst met de VLM? Lees meer
 
 
Stalmest uitrijden? Neem foto’s via LV-AgriLens als bewijs Lees meer
 
 
IGC voorspelt grotere graanproductie in 2025Lees meer
 
 
Digitale registratie gewasbeschermingsmiddelen vanaf 1/1/2026 Lees meer
 
 
Aanleg van nieuwe drainages moeten vanaf 1 juli 2025 peilgestuurd op basis van geschiktheidskaartLees meer
 
 
Hoe u optimaal voorbereiden op een GLB-controle? Lees meer
 
 
Hittegolf juli 2025: conceptnota voor nieuwe regelgeving Brede WeersverzekeringLees meer
 
 
Ana­ly­se re­cent­ste perceelsaangifteLees meer
 
 
Vlaanderen is goed voor ongeveer 7% van de Europese in- en uitvoer van agrarische producten Lees meer