|
Verschuiving in marktaandeel zorgt ook voor verschuiving in werkgelegenheid bij supermarkten
Doordat ketens als Aldi, Lidl en Colruyt in België klanten hebben gewonnen ten koste van hun concurrenten, heeft dat consequenties gehad voor het winkelpersoneel.
|
Door herstructureringen bij Delhaize, Carrefour, Makro, Louis Delhaize Group en Groupe Mestdagh verloren daar sinds 2014 ongeveer 4.800 mensen hun baan. Maar tegelijk kwamen er ook op zijn minst 4.403 banen bij bij de concurrentie. De werknemers verhuizen als het ware mee met de klant. Vanaf 2014 namen de verschillende ketens van de Colruyt-groep 1.932 nieuwe werknemers aan. Het personeelsbestand van Aldi groeide met 610 mensen en Lidl wierf 1.861 mensen aan.
Eigenlijk kwamen er nog meer banen bij, want Delhaize en Carrefour openen in een hoog tempo nieuwe buurtwinkels, die worden uitgebaat door kleine zelfstandigen. Deze werknemers zijn bij de zelfstandigen in dienst en staan niet op de loonlijst van Delhaize en Carrefour.
|
|