We zijn echter teleurgesteld over twee punten. Ten eerste zijn wij van mening, dat boeren veel meer gebaat
zijn bij een vervroegde uitbetaling van de bedrijfstoeslagen, zoals op 2 augustus goedgekeurd door de
Europese Commissie, dan door een overbruggingskrediet wat kosten met zich meebrengt, kosten die boeren
die zo’n krediet nodig hebben zich nu niet kunnen veroorloven. Wij pleiten er dan ook nogmaals sterk voor,
om toch zoals andere EU-landen, de bedrijfstoeslagen dit jaar eerder over te maken. Wij vinden het moeilijk
voor te stellen, dat alleen in Nederland de systemen dit niet aankunnen!
Ten tweede zijn we het niet met de minister eens, dat de Wet Tegemoetkoming Schade bij rampen
(WTS) niet van toepassing is. We willen dit graag toelichten: de NAV is groot voorstander van
zelfredzaamheid van boeren, zowel wat betreft risicomanagement als wat betreft inkomen uit de markt
halen. De NAV heeft wat betreft risicomanagement zich in het verleden sterk ingezet voor de
Bredeweersverzekering en neemt ook nu actief deel in de werkgroep Bredeweersverzekering van het
Ministerie van LNV. Wij hebben in ons jaarcongres van 2015 met als thema Risicomanagement alle
Bredeweersverzekeringen belicht. Wij zijn het dus gedeeltelijk met de minister eens, dat droogte te
verzekeren valt, maar de klimaatverandering veroorzaakt dat er in een aantal gevallen toch onverzekerbare
schade is ontstaan. Het is duidelijk dat de Bredeweersverzekering in de huidige vorm (nog) niet voldoet, ook
o.a. vanwege het hoge eigen risico en het feit dat de subsidie voor een groot deel wordt terugbetaald in de
vorm van assurantiebelasting. Wij zijn daarom van mening, dat totdat er een werkelijk goede verzekering is,
de WTS van toepassing moet zijn. Daarmee wordt voorkomen dat individuele boeren ‘kopje onder’ gaan dit
jaar. Wanneer de minister nu de WTS van toepassing verklaart, kan later in het jaar worden gekeken voor
welke absolute knelgevallen dit tot verdere actie zou moeten leiden. We willen daarom nu ook alleen
aangeven, dat in sommige gebieden de situatie zo nijpend is, dat we vrezen voor faillissementen. Boeren
hebben wel veel kosten gemaakt maar worden geconfronteerd met hele lage opbrengsten, zelfs minder dan
50% van normaal. Deze boeren zullen ook niet gebaat zijn bij een overbruggingskrediet, waarover ze dan
weer rente moeten betalen.
Wij stellen concreet voor om:
1. De (voorschotten op) de bedrijfstoeslagen vervroegd uit te betalen
2. De WTS van toepassing te verklaren zonder daar nu verdere consequenties aan te verbinden
3. Aan het eind van dit jaar de schade op te nemen en te bezien welke individuele knelgevallen alsnog in
aanmerking komen voor steun
4. Deze droogteperiode te gebruiken om alle zwakke plekken van de Bredeweersverzekeringen (afschaffen
assurantiebelasting, verlagen eigen risico en verdere dit jaar duidelijk geworden zwaktes) op zeer korte
termijn te verbeteren, zodat dit daadwerkelijk een alternatief vormt voor boeren.
Wanneer het dak lekt, moet je het dak dichten, maar ondertussen wel emmertjes neerzetten om
overstroming te voorkomen. Wij proberen het dak te dichten met de Bredeweersverzekering, maar willen de
schade beperken zolang deze verzekeringen nog kinderziektes vertonen door individuele zwaar-getroffen
boeren een perspectief te bieden. Wij hopen dan ook dat de minister onze argumenten nogmaals in
overweging wil nemen en tot andere besluiten zal komen wat betreft de vervroegde uitbetaling van
(voorschotten op) de bedrijfstoeslagen en het inwerking stellen van de WTS.