Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten

 25 sep 2019 14:07 

Opnieuw EU-subsidie voor promotie Conference-peren in Duitsland en Oostenrijk


De Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij Marketing (VLAM) hebben ruim 1,3 miljoen euro aan subsidie toegekend gekregen van de Europese Commissie voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland en Oostenrijk.

Met deze subsidie maakt de EU een vervolg mogelijk op de lopende Conference-campagne “Die leckere Birne aus Europa – Immer eine gute Idee”. De nieuwe campagne heeft een looptijd van drie jaar (2020 – 2022) en sluit naadloos aan op de huidige campagne. Vanaf 2020 zal de Conference-promotie zich niet alleen richten op de Duitse markt, maar voor het eerst ook op Oostenrijk.

The proof of the pudding is in the eating
De Nederlandse en Belgische fruittelers bundelen hun krachten al sinds 2012 voor de promotie van de Conference-peer in Duitsland. De kern van de promotie bestaat uit proeverijen op de winkelvloer zodat de consumenten de Conference echt leren kennen en proeven. Deze methode werpt zijn vruchten af. Conference is ondertussen de op een na meest gekochte perensoort in Duitsland. De Duitse consumenten eten nu (seizoen 2018/19) dubbel zoveel Conference als in 2012.  

De export van peren van Nederland en België naar Duitsland evolueerde van 86.000 ton in 2012 naar 107.000 in 2018.

Heel Duitsland proeft Conference
Bij de start van de samenwerking in 2012 werd ingezet op de regio van Noordrijn-Westfalen. In de loop der jaren werden de acties uitgebreid naar het volledige Duitse grondgebied. De Europese steun maakt het mogelijk deze inspanningen vol te houden en nog verder uit te diepen. Regio’s kunnen nog fijnmaziger aangepakt worden.

De nieuwe campagne zal voor het eerst ook uitgerold worden naar Oostenrijk. VLAM en de fruitsector zien hier belangrijke opportuniteiten gezien de beperkte inlandse fruitproductie. De ervaringen die we opgedaan hebben in Duitsland kunnen worden uitgebreid naar Oostenrijk.

Heroriëntering afzet nodig
Het totale campagnebudget bedraagt bijna 1,7 miljoen euro. De EU financiert hiervan 80%, de Belgische en Nederlandse sector passen de overige 20% bij.

De EU-steun voor Conference is meer dan welkom voor de Belgische en Nederlandse perentelers. De handelsboycot door Rusland van Europese groenten en fruit en de Brexit brengen de telers in moeilijkheden. Een heroriëntering van de afzet is dringend en noodzakelijk. Daarbij wordt zowel gekeken naar afzetmogelijkheden binnen als buiten Europa.

De NFO en VLAM bedanken hun partners die alvast deze campagne mee mogelijk maken.



  Nieuwsflash
 
Meer aardappelen nodig voor Lays chips, moeilijk met het huidige klimaatLees meer
 
 
"Wateroverlast in Voeren zal als ramp erkend worden" Lees meer
 
 
Termijnen voor registratie kunstmest worden versoepeld Lees meer
 
 
20.000 euro voor projecten goed voor landbouw én natuur Lees meer
 
 
#PlantHealth4Life Lees meer
 
 
Ontdek de korte keten tijdens de Week van de Korte Keten (18-26 mei 2024) Lees meer
 
 
Open Vld voert actie voor ggo-gewassen Lees meer
 
 
Hoe de verdere daling qua gewasbeschermingsmiddelen- en antibioticagebruik realiseren? Lees meer
 
 
137.000 ton verontreinigde PFAS-grond moet vervangen rond 3M Lees meer
 
 
Digitale en precisielandbouw in het toelatingsproces van gewasbeschermingsmiddelenLees meer
 
 
14,6 miljoen euro voor landbouwers die in 2023 met beheerovereenkomst Lees meer
 
 
Lancering van MyGov.be op 14 mei 2024 Lees meer
 
 
Wijziging van diverse bepalingen van het Bodemdecreet Lees meer
 
 
Ontwerp decreet over dierenwelzijnLees meer
 
 
Modulaire omgevingsvergunningsprocedure Lees meer
 
 
Milieueffectrapportage: nieuw decreetLees meer
 
 
Bevordering en de toekomst van de circulaire economie Lees meer
 
 
Landbouworganisaties - SubsidiëringLees meer
 
 
Herkenning van de ziekten in wintertarwe Lees meer